29lip

Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę, które przyciągnie odpowiednich kandydatów? 

Dzisiejsze środowisko biznesowe o niskim bezrobociu to czas, w którym rywalizacja o najlepszych pracowników staje się coraz bardziej intensywna. Dlatego napisanie skutecznego ogłoszenia o pracę to sztuka. To nie tylko kwestia przekazania informacji o stanowisku pracy, ale również umiejętne zwrócenie uwagi i zainteresowanie potencjalnych kandydatów. Warto zadbać o każdy detal, aby stworzyć ogłoszenie, które nie tylko przyciągnie uwagę, ale także skłoni do aplikowania osoby o najwyższych kompetencjach.

O tym jak tworzy się ogłoszenie o pracę, które nie tylko ma dotrzeć do odpowiednich kandydatów, ale także zainspirować ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacyjnym, dowiesz się w tym artykule. Pokażemy jakie elementy są kluczowe, by ogłoszenie było nie tylko informacyjne, ale również skuteczne w przekonaniu najlepszych talentów do dołączenia do Twojej organizacji. Pamiętaj, że każde słowo ma znaczenie, a przemyślany przekaz będzie mieć realny wpływ na zatrudnienie nowych pracowników.

Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Firmy prześcigają się w przyciąganiu potencjalnego pracownika. Jak napisać dobre ogłoszenie o pracę?  Gdzie zamieścić ogłoszenie? Jaki portal wybrać? Co umieścić w jego treści by przyciągnąć najlepszych do pracy w twojej firmie? Każdy, kto dopiero zaczyna swoją przygodę w dziale HR, na pewno nie raz zadał sobie te pytania.

Na początek możesz skorzystać z tzw. gotowców. Wzór ogłoszenia o pracę znajdziesz na wielu portalach. Jeżeli jednak chcesz, by ogłoszenie rekrutacyjne trafiło do właściwych kandydatów, treść ogłoszenia powinna być całkowicie indywidualna, a wzór pozostać jedynie sugestią.

Rekrutacja pracowników zaczyna się wtedy, gdy zaczynasz pisać ogłoszenie o pracę. W pierwszej kolejności zrób dobry reaserch serwisów z ofertami pracy.  Zastanów i wybierz gdzie zamieścić ogłoszenie o pracę. Zastanów się również nad formą, czy do Twojej grupy kandydatów do pracy trafi ogłoszenie w formie cyfrowej, plakatu i ulotek, ogłoszenia w radiu, itp. . Aby umieścić ogłoszenie o pracę w mediach społecznościowych np. linkedin pamiętaj, by wrzucić zaszyty link do ogłoszenia w postaci kodu QR. Zwróć uwagę na to co powinno zawierać ogłoszenie o pracę, tak by przyciągnąć najlepszych kandydatów.

Najważniejsze informacje jakie powinny znaleźć się w ogłoszeniu to przede wszystkim przedstawienie organizacji, którą się reprezentuje podczas procesu rekrutacyjnego.

Następnie wymagane jest wyeksponowanie nazwy stanowiska, jak również przedstawienie oczekiwań jakie stawia firma przed kandydatem i sformułowanie ich w konkretne wymagania w pracy na danym stanowisku. Jasno określ jakie zadania, które czekają przyszłego pracownika w codziennej pracy. Określ jaki jest wymiar czasu pracy.

Określ także jasno co pracodawca ma do zaoferowania w zamian za wykonywaną pracę. Jakie jest przewidziane wynagrodzenie na tym stanowisku – możesz w tym celu użyć widełek uzależnionych od kompetencji konkretnego kandydata. Wspomnij jeśli praca jest objęta bonusem motywacyjnym lub innego rodzaju wynagrodzeniem dodatkowym, na jakie dodatkowe benefity będą mogli liczyć przyszli pracownicy w nowej pracy, t.j. : karty sportowe, pakiety medyczne, pakiety kafeteryjne, pakiety ubezpieczeniowe, dofinansowania do szkoleń czy wakacji pod gruszą. Każdy dodatkowy benefit zachęci osobę poszukującą pracy do złożenia swojej aplikacji.

Dodaj również kiedy kończy się proces rekrutacji tak, by osoby aplikujące wiedziały do kiedy czekać na ewentualną odpowiedź z Twojej strony. Możesz dodać informację, że skontaktujecie się z wybranymi kandydatami. W dolnej części ogłoszenia o pracę możesz dodać, że niezbędnym jest, aby umieścić klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych (wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych). Zapisz również jakie dokumenty aplikacyjne należy złożyć, np. cv oraz list motywacyjny.

Pamiętaj, że długie ogłoszenie będzie mniej przyciągać uwagę. Najlepiej jest więc w sposób klarowny przedstawić wszystkie powyższe zagadnienia.


Szukasz pracy? Przeczytaj Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, aby pozostawić po sobie jak najlepsze wrażenie?


Jak przedstawić firmę?

Portale ogłoszeniowe dają możliwość dodania wzmianki na temat organizacji. Wizerunek firmy w oczach potencjalnych kandydatów jest ważną sferą, na którą trzeba szczególnie zwrócić uwagę. Aby przedstawić jak najkorzystniej firmę w kilku zdaniach w ogłoszeniu o pracę i przekonać potencjalnych pracowników do aplikowania, warto skupić się na kilku najważniejszych aspektach. 

Przede wszystkim zacznij od wskazania nazwy firmy i branży w jakiej się znajduje. Określ ile lat jesteście na rynku, czy podczas tych lat zaszły znaczące zmiany na lepsze. Pokreśl jej rozwój, dynamikę, innowacyjność oraz przedstaw atmosferę w pracy:

  1. Atmosfera w pracy – ten aspekt będzie ważny nie tylko dla młodych ludzi, którzy dopiero wchodzą w wielki świat ofert pracy, ale również dla osób, które mają doświadczenie w innych organizacjach i które cenią sobie współpracę, spokój i wzajemne wsparcie w pracy, nie tylko od osób liderskich, ale także ze strony zespołu.
  2. Innowacyjność – rozwiniecie tej części przyciągnie specjalistów, którzy poszukują firmy pozwalającej na rozwój. Możliwość pochwalenia się najnowszymi technologiami czy wprowadzonymi rozwiązaniami pozwala na kreowanie wizerunku firmy jako tej, która utrzymuje pozycję lidera w swojej dziedzinie.
  3. Rozwój – warto wspomnieć, że firma stawia na ciągły rozwój swoich pracowników i warto poinformować przyszłego współpracownika o takiej możliwości.

Te kilka aspektów mogą sprawić, że kandydat zobaczy pracodawcę w najlepszym świetle. Ogłoszenie to skondensowana treść – jeśli zależy Ci na podkreśleniu któregoś z punktów – rozwiń go, dostosuj je do grupy pracowników, których szukasz. 

Jeśli zależy Ci na ambitnych współpracownikach podkreśl możliwość rozwoju zawodowego, przedstaw jakie kursy i szkolenia firma ma do zaoferowania. Wyszczególnij kompetencje miękkie i twarde jakie może zdobyć dzięki pracy w twojej firmie i jak wpłyną one na jego rozwój zawodowy.

Jednym z najważniejszych aspektów jest kultura pracy, warto zaznaczyć na ogłoszeniu jakimi wartościami i etyką pracy kieruje się firma, jakie środowisko pracy oferuje, wspomnij również o zmotywowanym i doświadczonym zespole. 

Możesz również rozwinąć wzmiankę o innowacyjnych projektach oraz konkursach, w których aktualnie organizacja bierze udział lub planuje wziąć w najbliższym czasie. Jakie w związku z tym będą czekały wyzwania na nowego pracownika. Jeśli jako pracodawca angażujesz się społecznie, podkreśl to, na pewno ociepli to wizerunek.

Pamiętaj, że to pracownicy tworzą zespół, jeśli zależy Ci więc na kontynuowaniu dobrych relacji w zespole skup się na wzajemnych relacjach, ale również na pozytywnych opiniach o pracodawcy w internecie oraz wśród byłych pracowników. Jeśli pojawiają się opinie negatywne, znajdź ich źródło i postaraj się poprawić sytuację.

Opis stanowiska i zakres obowiązków, czyli jak skonstruować ofertę pracy skrojoną na miarę najlepszych.

Zacznij od określenia jakiego rodzaju pracę oferujesz. Czy jest to praca za granicą czy w kraju? Czy poszukujesz pracowników fizycznych czy umysłowych? Na jaki okres poszukujesz pracownika? Czy jeśli jest to praca biurowa czy jest możliwość pracy zdalnej, a może oferujesz pracę hybrydową? Czy udostępniasz swój sprzęt biurowy czy poszukujesz kogoś ze sprzętem, na którym będzie mógł pracować, np. testerzy gier multimedialnych z telefonem czy kierowcy z samochodem.

Zakres obowiązków musi być klarowny, czytelny i jasny dla kandydata. Pamiętaj, że im dokładniej wyjaśnisz wszystkie zagadnienia tym bardziej wykwalifikowanych ludzi przyciągniesz. Zamieść informację o tym czy jest to praca zmianowa czy standardowa o określonych godzinach, a jeśli zmianowa to określ konkretne godziny pracy oraz liczbę godzin miesięcznie lub tygodniowo jakiej oczekujesz od przyszłego pracownika. Na ogłoszeniu nie zawsze umieszcza się budżet przeznaczony na wynagrodzenie na tym stanowisku. Niemniej doświadczenie pokazuje, że zamieszczenie choćby widełek wynagrodzenia, przekłada się na większą liczbę aplikacji.

Co firma oferuje w zamian?

Każde ogłoszenie powinno zawierać informację o tym jakie dodatkowe bonusy może otrzymać kandydat po podjęciu współpracy z Twoją firmą. Jest kilka aspektów, na które kandydaci zwracają uwagę w pierwszym momencie.

Poza wynagrodzeniem podstawowym, co wydaje się być oczywistym, kandydaci przywiązują również uwagę do rozwoju jaki teoretycznie mogą osiągnąć w firmie. Należy pamiętać, iż każdy dodatkowy kurs, w którym potencjalny przyszły pracownik chciałby uczestniczyć będzie kosztowny, więc możliwość wzięcia udziału w zaoferowanym przez firmę szkoleniu na pewno zrekompensuje brak konkurencyjności w stawkach.

Wartością dodaną będą również dodatkowe bonusy i premie. Możesz w kilku krótkich słowach wspomnieć za co są przyznawane. Im bardziej klarowna oferta, tym na pewno bardziej przyciągnie kandydata. Znacząca będzie również możliwość awansu, czy to macierzystym zespole czy też w strukturze firmy w dziale zupełnie niezwiązanym z tym, do którego aplikuje nasz kandydat.

Kwestie finansów i rozwoju to nie jedyne, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Dodatkowe benefity również będą miłym aspektem. Aktualnie firmy prześcigają się w ofertach. Standardem stała się prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie oraz karty członkowskie klubów sportowych. Atrakcyjne wydają się być dodatkowe dni wolne w roku, organizowane wyjazdy integracyjne czy np. zniżki lunchowe do kultowych miejsc niedaleko siedziby Twojej firmy.

Jak stworzyć pole do aplikowania? 

Zawsze pozostaw wzmiankę o tym w jaki sposób aplikować na konkretne stanowisko. Portale z ogłoszeniami dają dużo możliwości, aby odpowiedzieć na ogłoszenie. Możesz skorzystać z jednej z oferowanych opcji lub zaproponować swój pomysł. Przede wszystkim zaznacz wyraźnie, gdzie kandydat powinien pozostawić swoje CV. Z biegiem lat wiele firm odeszło od pozostawienia życiorysu na portalu ogłoszeniowym na rzecz przesyłania ich przez formularz kontaktowy na konkretnej stronie podłączonej do systemu ATS (applicant tracking system). Pozostaw również obowiązkowe miejsce na adres mailowy lub numer telefonu, tak by móc skontaktować się z kandydatem.

Jeśli Twoja firma działa w branży kreatywnej zamiast wymogu pojawienia się CV można podać mail, na który należy przesyłać zgłoszenia w postaci wykonanej pracy na zadany w ogłoszeniu temat.

Czego unikać w ogłoszeniu o pracę?

Proces rekrutacji zaczyna się od stworzenia treści dobrego ogłoszenia, dzięki któremu pracodawca pozyska z rynku pracy najlepszych kandydatów na dane stanowisko pracy. Wiemy już jak napisać skuteczne ogłoszenie, ale jak tego nie robić?

Unikaj błędów stylistycznych, gramatycznych, ortograficznych. Oczywiście mogą zdarzyć się każdemu, ale zadbaj o to, zwłaszcza jeśli tworzysz ogłoszenie w obcym języku by takowe nie występowały. Najlepiej jeśli przed opublikowaniem ogłoszenia kilka razy sprawdź tekst, możesz również skorzystać z pomocy osoby, z którą współpracujesz, by świeżym okiem spojrzała na treść w celu wyłapania jakichkolwiek błędów.

Unikaj nadmiernej ogólnikowości, zbyt ogólne stwierdzenia nie dostarczą kandydatowi odpowiednich informacji. Pisząc o zadaniach na projekcie nie używaj „telefoniczna obsługa klienta”, lepiej wpisz „obsługa połączeń przychodzących od klientów telefonii komórkowej”, zamiast „obsługa klienta” wpisz „doradztwo klienta indywidualnego dla jednej z wiodących marek modowych”. Sam tytuł stanowiska pozwoli określić branżę oraz dać wyobrażenie o zakresie obowiązków.

Nie rozpisuj się, długość ogłoszenia ma znaczenie, nie zawsze więcej oznacza lepiej. Treść powinna być zwięzła, a przekaz jasny. Jeśli poszukujesz specjalistów możesz użyć języka branżowego, który znany jest wąskiej grupie osób.

Unikaj tzw. języka korporacyjnego w nadmiernej ilości, czyli sformułowań w większości rozumianych tylko przez specyficzne środowisko. Pamiętaj jednak, aby ogłoszenie było zrozumiałe dla wszystkich.

Pisz o oczekiwaniach –  skup się na wymaganiach jakie firma stawia przed kandydatem, podkreśl jakie kompetencje kandydata będą oceniane najwyżej w procesie rekrutacji.  

Unikaj negatywów, nie używaj sformułowań, które mogą być dyskryminujące czy wykluczające. Bądź neutralny w przekazie. Nie pisz o tym jakie cechy będą niewskazane. Unikaj określenia płci. Jeśli nie jesteś w stanie uniknąć określenia płci użyj obu, np. nasz idealny kandydat/kandydatka.

Jak przyciągnąć dobrego pracownika do call center?

To zagadnienie wymaga zrozumienia oczekiwań kandydatów z jednoczesnym przedstawieniem atrakcyjnej oferty pracy. W Unique People specjalizujemy się w rekrutacji na stanowiska związane ze zdalną obsługą klienta. W naszym przypadku potencjalny kandydat to pracownik Call Center. Taka osoba kojarzy się z młodym człowiekiem, który dopiero co wchodzi na rynek pracy, chociaż niekiedy może to być bardzo mylne założenie.

Ważne, by dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli poszukujemy studentów, warto zainwestować trochę czasu w poznaniu grup zrzeszających tę grupę ludzi na mediach społecznościowych, na które dodamy ogłoszenia. To tam głównie młodzi ludzie poszukują ofert. Ich oczekiwania są zazwyczaj jasne, chcą pogodzić pracę z obowiązkami na uczelni. Dlatego też dla nich większą wartość będzie miał elastyczny czas pracy.

Zupełnie przeciwnie jest, gdy poszukujemy specjalisty, który ma za sobą lata doświadczenia i szeroki wachlarz umiejętności miękkich, które zdobywał na podobnych stanowiskach. Obie grupy będą zainteresowane rozwojem, zwrócą więc uwagę nie tylko na plany szkoleniowe, ale również jasno określoną ścieżkę kariery. Wysokość wynagrodzenia podstawowego oraz bonusowego jest zawsze czynnikiem przykuwającym uwagę i przekonywującym. 

Na pewno jednym z ważniejszych czynników będzie atmosfera w pracy jak również reputacja firmy, dzięki której konsultanci telefoniczni ochoczo z otwartością podchodzić będą do swoich obowiązków.

Upewnij się, że proces rekrutacji jest przejrzysty, szybki i sprawiedliwy. Kandydaci na pewno docenią profesjonalne podejście i odpowiednią komunikację. Nie ograniczaj się tylko do poinformowania kandydatów, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji. Ci, którzy odpadli na etapie spotkań też docenią rzetelny feedback z Twojej strony.

Zacznij rekrutować z nami już dziś!

Tworzenie skutecznych ogłoszeń o pracę to klucz do przyciągnięcia najlepszych talentów. Nie trać czasu na nieefektywne ogłoszenia! Nasi specjaliści z Unique People wyróżnią Twoją firmę i zachęcą najbardziej kompetentnych kandydatów do aplikowania. Skontaktuj się z nami już teraz i zyskaj dostęp do najlepszych pracowników na rynku.

Joanna Dyguda

Bezpłatne szkolenie

Czy wiesz, ile możesz tracić, nie będąc przygotowanym do negocjacji?

Odkryj 7 zasad stosowanych przez skutecznych negocjatorów, które pozwolą Ci wynegocjować najlepsze warunki dla siebie i swojej firmy.

Dołącz do naszego bezpłatnego szkolenia „Negocjacje w biznesie” już 23 października o godz. 11:00.

Szkolenie zacznie się za:

dni
godzin
minut
sekund